Warsztaty śpiewu starorzymskiego
Zapraszamy do udziału w warsztatach śpiewu starorzymskiego, które w ramach festiwalu Katharsis poprowadzi Marcel Peres. Warsztaty odbędą się w dniach 4-9 października 2024 w Centrum Kultury Fundacji św. Benedykta w Poznaniu. Mogą w nich wziąć udział śpiewacy, muzycy, chórzyści, członkowie schol, osoby muzykalne. Poza piątkiem (warsztaty zaczną się o 18) warsztaty będą się odbywać codziennie w dwóch sesjach: porannej ok. 10 – 13:30 i ok. 16:30 – 19:30. Ostatniego dnia, 9 października o 19 w poznańskiej katedrze uczestnicy warsztatów wykonają koncert wieńczący warsztaty w ramach festiwalu Katharsis. Koszt udziału w warsztatach wynosi 350 zł (studenci i uczniowie do 26 r. ż. oraz os. powyżej 65 r. ż. – 250 zł). Na dole strony znajduje się formularz zgłoszeniowy.
ŚPIEW STARORZYMSKI
Na początku XX w. w klasztorze św. Cecylii na rzymskim Zatybrzu odkryty został rękopis, którego nikt się nie spodziewał. Zapisana w nim była nieznana dotąd średniowieczna muzyka liturgiczna, jednak zupełnie inna od tzw. chorału gregoriańskiego. Mimo że manuskrypt został spisany w 1071 roku, zawierał muzykę dużo starszą – śpiew, który przez wieki rozbrzmiewał w bazylikach Rzymu, a przez stulecia pozostawał niezmienny. Okazuje się że w Rzymie liturgia i śpiew od zawsze były szczególne, a właściwie – niepowtarzalne. Paradoksalnie, w tym sercu cywilizacji łacińskiej, liturgia (wszak to greckie słowo!) była przesiąknięta w dużej mierze językiem i duchem greckim. Jej śpiewem był zaś chorał nazwany później starorzymskim, czyli muzyka sięgająca jeszcze pierwszego tysiąclecia, a nawet późnej starożytności. Muzyka starsza od chorału gregoriańskiego, który swoją formę przyjął dopiero w czasach Karola Wielkiego (VIII–IX w.)! Chorał ten rozbrzmiewał w Rzymie aż do czasów „niewoli awiniońskiej” w XIV wieku, kiedy to papieże przez kilkadziesiąt lat urzędowali w południowej Francji. Przez dziesięciolecia zachowane rękopisy z tą muzyką wprawiały muzykologów i gregorianistów w zakłopotanie, bo nie pasowały do obowiązujących ówcześnie teorii o “czystym” chorale gregoriańskim jako śpiewie delikatnym, eterycznym, czasem ledwie tylko muskającym słowa i dźwięki.Tymczasem zapis śpiewu starorzymskiego jasno wskazuje na to, że pradawny śpiew Kościoła zachodniego w rzeczywistości obfituje w ozdobniki bliższe muzyce bizantyjskiej. Dopiero w latach osiemdziesiątych francuski muzyk Marcel Pérès zabrał tę muzykę do Grecji, aby razem z najlepszymi bizantyjskimi śpiewakami, m. in. Lykourgosem Angelopoulosem, Protopsaltą Patriarchatu Konstantynopola, szukać wspólnych mianowników między tym repertuarem a żywą tradycją śpiewu bizantyjskiego. W ten sposób chorał starorzymski został przywrócony do życia: potężny, ozdobny i tajemniczy. Promieniujący siłą tradycji. Marcel Pérès mówi, że poza uderzającymi wymiarami tradycji i ponadczasowości, jest to śpiew prawdziwie ekumeniczny – znak Kościoła sprzed podziału na Wschodni i Zachodni.
POSŁUCHAJ ŚPIEWU STARORZYMSKIEGO W WYKONANIU ENSEMBLE ORGANUM
Marcel Pérès jest kompozytorem i historykiem muzyki, organistą i śpiewakiem, badaczem i wykonawcą znanym zwłaszcza ze swojego odczytania muzycznego repertuaru średniowiecza. W 1982 r. założył Ensemble Organum i od ponad trzydziestu lat poprzez różne formy prowadzi badania nad pamięcią muzyczną i wprowadzaniem jej w życie. Nagrał około czterdziestu płyt, jest też autorem licznych książek i artykułów. Interesuje się zwłaszcza historią rytów widzianą poprzez śpiew. Pragnie zrozumieć dlaczego i jak ludzie tworzą i tworzyli muzykę. Jego pielgrzymowanie po meandrach pamięci muzycznej doprowadziło go do zgłębiania wszelkich form muzycznych od późnego antyku po początki XXI wieku.
FORMULARZ ZGŁOSZENIA NA WARSZTATY ŚPIEWU
W wiadomości zwrotnej napiszemy Ci czy zakwalifikowałeś / zakwalifikowałaś się do grupy warsztatowej. Liczebność grupy jest ograniczona, więc decydować będzie kolejność zgłoszeń.